elektro řešíme komplexně...

Elektronická evidence tržeb EET

Elektronická evidence tržeb (EET) se týká všech prodejců a poskytovatelů služeb, kteří přijímají platby.

Elektronická evidence tržeb se týká těchto plateb:

  • hotovost
  • šek, směnka
  • stravenka, poukaz a další podobné způsoby, které nahrazují peníze
  • započtením kauce nebo obdobné jistoty složené ze způsobů podle předchozích bodů

Elektronická evidence tržeb se netýká těchto plateb:

  • převod z účtu na účet
  • bezhotovostní příkaz (platba kartou a přes platební bránu)
  • inkaso
  • ojedinělý příjem (např. nárazový prodej přebytků ze zahrady)

 Elektronická evidence tržeb (EET) je rozdělena do čtyř etap:

1. etapa startuje 1. prosince 2016 a bude se týkat ubytovacích zařízení (hotely, penziony, kempy), stravovacích a pohostinských služeb. Typicky obsáhne ubytovací služby, stravování a pohostinství (hotely, kempy, penziony, tábořiště, ubytovny, restaurace, hospody, kavárny, kantýny).

2. etapa naváže hned příští rok a její počátek je plánován na 1. března 2017. Týká se velkoobchodu a maloobchodu (včetně stánkového prodeje a prodeje na tržištích).

3. etapa odstartuje 1. května 2020. Mezi povinné subjekty k EET ve třetí vlně spadají ostatní činnosti (lékaři, právníci, účetní), vyjma těch v poslední fázi, například svobodná povolání, doprava, zemědělství.

4. etapa začne 1. května 2020. Čtvrtá vlna se bude týkat vybraných řemesel a výrobních činností.

Pokladny

Pro velké provozy zaměřené především na prodej zboží se hodí dotykové pokladny, které zajišťují rychlé odbavení zákazníka a díky velkému monitoru i přehlednost v účtování. Potřebám středních podniků vyhovují levnější registrační pokladny. Klasickou pokladnu může v malých provozech nahradit chytrý telefon nebo tablet s připojením na internet. Účtenku pak vytiskne malá bezdrátová tiskárna.

V případě výpadku internetu je možné tržby evidovat v off-line režimu, je ovšem nutné do 48 hodin odeslat datovou zprávu o tržbě na finanční úřad.

Ekonomické systémy Money a prodejna SQL

Společnosti, které využívají jeden z ekonomických systémů Money S3/S4/S5 mohou využít nových funkcí těchto programů a provádět evidenci účtenek EET přímo v nich. Implementaci nezbytných nastavení provedou naši pracovníci.

Ve společnostech s velkým množstvím prodejek (maloobchodní prodejny) doporučujeme využít specializovaný pokladní software pro evidenci EET Prodejna SQL. Obě softwarová řešení je možné provozovat samostatně, nebo je propojit.

Kontroly

Dodržování elektronické evidence může kontrolovat:

  • finanční úřad
  • celní správa

Úředníci obvykle udělají kontrolní nákup. Tak zjistí, jestli dostanou účtenku se všemi náležitostmi a jestli je tržba řádně zaevidovaná.

Pokud při nákupu nedošlo k znehodnocení zboží nebo služeb, nákup vrátí a dostanou zpět peníze. Obchodník pak nákup stornuje.

Přečtete si kompletní znění zákona o evidenci tržeb.